Červené tlačidlo na televíznom ovládači stále zostáva málo preskúmaným územím ako pre koncového diváka tak aj pre zadávateľov reklamy. Prieskum Nielsen Admosphere odhalil, že hoci 64% internetových Slovákov má televízor pripojený na internet, väčšina z nich nevie čo pojem HbbTV znamená. Obdobná situácia je aj na strane slovenských televízií a operátorov, ktorí len pomalými krokmi začali s implementáciou technológie hybridného vysielania. Čo znamená, že ešte nejaký čas potrvá, kým bude možné naplno využiť jej potenciál i na marketingové účely.

 

Čo je hybridná televízia?

Krkolomný názov HbbTV je skratkou anglického názvu „Hybrid Broadcast Broadbad TV“. Jedná sa teda o platformu, ktorá umožňuje zobrazovať, nielen klasické TV vysielanie, ale aj multimediálny obsah širokopásmového pripojenia (napr. Internetu). Prvýkrát bola hybridná televízia predstavená v roku 2009 na francúzskych veľtrhoch  IFA a IBC. Rok na to už bola technológia oficiálne schválená a vzniklo Európske konzorcium HbbTV, ktoré združuje televízne spoločnosti a výrobcov televízií. Rozdiel medzi Smart televízormi a HbbTV je v ich schopnosti spracovávať rôzne formáty dát širokopásmového pripojenia. Väčšina Smart televízorov má limitované možnosti a zobrazuje len vybrané internetové portály. Sú vybavené programami (widgetmi), ktoré prečítajú len formáty dát jednotlivých portálov. Riešením problému štandardizácie a kompatibility dát predstavuje práve HbbTV. K obsahu hybridnej televízie stačí mať len televízor podporujúci HbbTV štandard a pripojenie na internet. Do ponuky HbbTV sa divák dostane stlačením červeného tlačidla na diaľkovom ovládači.

 

Aké sú reklamné možnosti na slovenských televíziách?

Hybridnú televíziu ponúkajú televízni operátori Towercom (anténa), UPC (kábel) a Skylink (satelit). Towercom na hybridnej televízii spolupracuje s TV JOJ a RTVS. Jeho ponuka obsahuje 7-dňový archív televízií, funkciu „timeshift“ (prehrávanie programov 24 hodín dozadu) a aplikáciu Počasie. V blízkej budúcnosti má pribudnúť aj možnosť umiestňovať video reklamu do TV archívov.

UPC a Skylink sa spojili s televíziou Markíza a v ich ponuke je video archív televízií Markíza, Doma a Dajto, aplikácie Tvnoviny.sk a Počasie, teletext či multimediálne hry. Z hľadiska reklamných formátov je možné nasadiť bannery, video reklamu alebo vlastnú komerčnú aplikáciu, ktorá sa divákovi zobrazí počas vybraného programu. Reklama sa dá nakúpiť buď priamo od televízie alebo programaticky cez sprostredkovateľa. Tak ako pri iných digitálnych formátoch sú k dispozícii široké možnosti cielenia (geolokácia podľa polohy alebo IP adresy, zobrazenie reklamy v presne stanovený čas, na konkrétnej stanici, obsahové cielenie na vybraný typ programu, stanovenie frekvencie/cappingu, či retargeting).

 

Oplatí sa inzerovať v hybridnej televízií?

Aj napriek tomu, že už 44% domácností vlastní Smart televízor a ďalších 9% plánuje jeho kúpu (MML-TGI 2018), hybridná televízia zostáva pre Slovákov stále veľkou neznámou. I z pohľadu operátorov a samotných televízií je implementácia a monetizácia HbbTV len na úplnom začiatku.

V porovnaní s inými online kanálmi hybridná televízia výrazne zaostáva. Z hľadiska zásahu vidíme obmedzenia najmä v celkovom počte divákov, ktorí HbbTV využívajú, ako aj v počte umiestnení (aktuálne len jedna televízna stanica). Ovládač nie je myš ani klávesnica, čo limituje možnosti interakcie s reklamou. V neposlednom rade je nutné spomenúť aj cenu, ktorá je vyššia oproti porovnateľným formátom. Na druhú stranu reklamu v HbbTV nie je možné blokovať. Klient má 100% garanciu, že reklamu uvidí reálny človek, keďže sa zobrazuje pri prepnutí kanálu a prekrýva  najväčší displej v domácnosti. Reklamu v HbbTV je vhodné využívať najmä ako doplnkový kanál k štandardným TV spotom, najmä ak kreatívny koncept pracuje s dodatočnou interakciou diváka (napr. exkluzívny obsah, preklik do aplikácie).