Od budúceho roka prichádza nová zmena do digitálneho marketingu, ktorá  výrazne ovplyvní online reklamu. Ak sa na túto zmenu však začnete pripravovať včas, nemusíte sa ničoho báť. Riešení, ktoré potenciálne nahradia cookies tretích strán stále pribúda.

Cookies smerujú do zabudnutia

V januári 2020 spoločnosť Google oznámila, že plánuje postupne ukončiť podporu cookies tretích strán v Chrome do dvoch rokov. Po tomto období všetky najvyužívanejšie prehliadače (Google Chrome, Firefox, Safari, Opera a ďalšie) budú blokovať používanie súborov cookies tretích strán. Toto výrazne zmení digitálnu reklamu, ktorá sa v súčasnosti vo veľkej miere spolieha práve na údaje zo súborov cookies tretích strán. Firmy a agentúry sa preto musia začať pripravovať na zmenu týkajúcu sa napríklad personalizácie digitálnej reklamy. Netreba však podliehať panike.

Ako sa pripraviť?

Súbory cookies sa používajú už roky, no ich využívanie však spomaľuje webstránky a údaje sú často nespoľahlivé. Treba však zdôrazniť, že blokovať sa budú iba cookies tretích strán, čiže vlastné údaje môžete využívať aj naďalej. Na čo sa teda zamerať?

1) Kontextové cielenie: Najdôležitejšie je tematické zameranie. Používatelia sa väčšinou vyskytujú v mnohých vertikálnych publikách naraz, napr. riešia kúpu domu, nedávno sa zosobášili, nakupujú primárne značkové oblečenie, atď. Cieliť bez cookies preto môžeme na základe kontextu, bez toho, aby sme konkrétneho používateľa dokázali identifikovať.

2) Kreatíva: Pútavý vizuál a úderná textácia nikdy neboli dôležitejšie. Dôležité je, aby ste pri kontextuálnej reklame práve kreatívou trafili klinec po hlavičke.

3) Cookies prvej strany: Budujte a nastavujte si používateľské publiká už teraz. Premýšľajte, ako môžete zvýšiť počet predplatiteľov či zákazníkov, ktorí sú ochotní vrátiť sa ku vám a snažte sa ich zacieliť hyper-personalizovanou reklamou, na ktorú zákazníci veľmi dobre reagujú.

4) Alternatívne technologické riešenia: Už dnes existuje množstvo spoločností, ktoré ponúkajú bezpečnejšie meranie a sledovanie používateľov bez využitia cookies, ktoré v konečnom dôsledku fungujú rovnako efektívne, no naviac oveľa prísnejšie chránia osobné údaje používateľov.

Čím skôr, tým lepšie

Môže sa zdať, že máte ešte veľa času kým sa „zbavíte“ cookies, no čím skôr sa začnete zamýšľať nad tým, ako už teraz začať transformovať vašu digitálnu stratégiu tak, aby nevyužívala cookies, tým plynulejší a pohodlnejší prechod vás čaká. Nehovoriac o tom že budete mať náskok nad vašou konkurenciou.