I keď slovenský internet pozná paywall systémy už päť rokov, nedávno realizovaný výskum spoločnosti Nielsen-Admosphere preukázal, že 8 z 10 Slovákom prekáža spoplatnený obsah na internete. Takmer rovnaký počet priznalo, že by si radi spoplatnený článok prečítali, avšak nechcú zaň platiť a hľadajú podobné články, ktoré spoplatnené nie sú. Viac ako polovica internetovej populácie vníma trend narastania spoplatneného obsahu a vie spoplatnený obsah rozoznať. Pozitívne je, že len 20% z tých, ktorí vyskúšali prístup k spoplatnenému obsahu, s ním neboli spokojní. Z výskumu tiež vyplynulo, že internetoví užívatelia preferujú skôr pravidelné platby než tie jednorazové. Jednorazovo by bolo ochotných zaplatiť len 38% užívateľov, pričom väčšina by zaplatila maximálne do 0,5 €.

Suhlasite-s-nasledujucimi-vyrokmi-ohladom-spoplatneneho-online-obsahu

Foto zdroj: nielsen-admosphere.sk

Aktuálne na trhu funguje viacero paywall systémov. Najrozšírenejším z nich je systém Piano Média, ktorý využívajú spravodajské portály sme.sk, tyzden.sk, online archív televízie JOJ a ďalších 5 webov. Je zaujímavé, že hoci Piano pôsobí na trhu najdlhšie od apríla 2011, pozná ho len 35% internetovej populácie.

Počas jeho existencie sa počet zapojených médií značne menil. Vo februári 2012 do systému vstúpili portály korzar.sk, slovakspectator.sk a pluska.sk. V nasledujúcich rokoch počet zapojených webov skôr klesal. Na jar roku 2015 z Piano Média vystúpili pravda.sk a medialne.sk, ktoré boli v systéme od úplného začiatku. V rovnakom čase systém opustil i spravodajský portál etrend.sk, ktorý bol zapojený len jeden rok. V marci tohto roku z Piana odišli i portály vydavateľstva News and Media holding (pluska.sk, plus7dni.sk a ďalšie pridružené weby).

Bez názvu

Foto zdroj: Digiline

Nie pre všetky zapojené weby je služba Piano nerentabilný obchodný model. Najväčšiemu spravodajskému portálu sme.sk, ktorý je v službe Piano už celých päť rokov, priniesli kumulované platby za digitálny obsah viac ako 1 milión €. V roku 2015 sa výnosy pohybovali nad 370-tisíc € a tvorili približne 10% z celkových príjmov z digitálnych aktivít vydavateľstva Petit Press. Počet aktívnych predplatiteľov sa na konci roku 2015 pohyboval okolo 17-tisíc užívateľov a o 3% prekročil počet predplatiteľov tlačeného denníka SME.

 

Vlastné paywall systémy si vyvinuli i najväčší ekonomický portál hnonline.sk a spravodajský web dennikn.sk. Ekonomický portál hnonline.sk fungoval do decembra 2013 pod službou Piano a od marca 2014 spustil svoj vlastný systém. Odvtedy si Hnkonto zaregistrovalo už 20-tisíc užívateľov, pričom viac ako 80% z nich sú aktívni predplatitelia, čiže využili za posledných 200 dní prihlásenie. Väčšina zákazníkov je skôr konzervatívnejšia a preferuje predplatné kombinujúce tlačené Hospodárske noviny s prístupom k digitálnemu obsahu. Rovnaký model predplatného printu a webu si obľúbila i väčšina z viac ako 4 700 zákazníkov týždenníka .Týždeň, ktorý využíva službu Piano.

Pomerne úspešný je i Denník N, ktorý v prvom kvartáli roku 2016 mal viac ako 17-tisíc aktívnych predplatiteľov z 40-tisíc registrovaných čitateľov. Väčšina z nich sú pravidelní predplatitelia, čím sa len potvrdzuje výsledok z realizovaného výskumu. Platby z predplatného mali pozitívny vplyv i na jeho hospodársky výsledok, vďaka čomu sa mesačná strata v marci pohybovala len v tisícoch eur.

 

Otázka spoplatňovania alebo nespoplatňovania obsahu na internete zostáva otvorená. Je zrejmé, že pre weby prinášajúce jedinečný obsah je tento model vhodným spôsobom ako zvýšiť svoje celkové digitálne tržby, i napriek pretrvávajúcemu negatívnemu postoju zo strany internetovej populácie. V horšej situácii sú stránky, ktoré produkujú ľahko konzumovateľný  a dostupný obsah. V tejto oblasti je konkurencia silnejšia, keďže užívatelia môžu danú informáciu získať z viacerých i nespoplatnených zdrojov.

 

Spoplatnený obsah prináša marketingové príležitosti i pre inzerentov, či už v podobe zakúpenia predplatného pre svojich verných zákazníkov alebo krátkodobého odomknutia spoplatneného obsahu s cieľom zvýšenia povedomia svojej značky a posilnenia jej pozitívneho vnímania ( napr. sponzoring v spojitosti s celospoločenskou udalosťou, pri uvedení novej značky na trh apod.).

 

Zdroje: nielsen-admosphere.sk, pianomedia.sk, DennikN, Hnonline, .Týždeň, sme.sk