Silvester je dávno za nami, a preto nastal čas zistiť čo nám tento nový, čerstvý a svieži rok plný digitálnych noviniek prinesie. Už od jesene sa nám do povedomia snažia dostať novinky od Facebook-u, ktorý sa v poslednom čase snaží ešte intenzívnejšie útočiť na  Google. Pripravili sme si preto s kolegami 3 najdôležitejšie zmeny týkajúce sa tejto populárnej sociálnej siete, ktoré môžu zmeniť pravidlá hry a poriadne zamútiť vody online marketingu.

Reklamy v Messenger-i

Táto novinka sa na slovenský trh dostala na prelome rokov a už od ohlásenia vzbudzuje kontroverzné reakcie. Zásah do súkromia alebo najefektívnejší formát natívnej reklamy? To s určitosťou zistíme až v priebehu tohto roka. Pri tejto forme reklamy hrozí preplnená schránka správ od predajcov koberčekov pre psov až po reklamu na nový model auta, na ktorú si nechtiac klikol pri scrollovaní. Avšak až takto apokalypticky to našťastie nebude. Poďme sa pozrieť ako budú takéto reklamy fungovať.

Prvým formátom je tzv. špeciálny News feed Messenger Ad. Ten nám umožňuje vytvoriť reklamu, ktorá sa tvári ako Domain Ad, avšak jej call-to-action button nám otvorí konverzáciu s danou stránkou. Takáto reklama obsahuje predpripravený text. Môže to byť pozvánka, zľavový kód, otázka  alebo len privítacia formula na začiatok konverzácie. Predajcovia s botmi v Messengeroch to budú mať o to jednoduchšie, keďže následnú konverzáciu s užívateľmi už zvládne umelá inteligencia.

Ale pozor, tu prichádza tá zákerná časť. Keďže ste nadviazali konverzáciu s daným predajcom, umožnili ste mu využívať aj druhý typ reklamy a to Structured Message. Je to reklama, ktorú inzerent môže adresovať iba do otvorených konverzácií. Inzerovaný „message“ môže poslať v predpripravenom layoute, kde si vie popridávať množstvo doplnkov, ako napr. viacero CTA buttonov, obrázok, text, headline a pod. Tí schopnejší v Java scripte si tento layout vedia aj samovoľne modulovať. Takýmto spôsobom môžu inzerenti užívateľov nalákať do lokálnych prevádzok na zľavy, akcie, veci „zadarmo“ alebo im poskytnúť určitý kupón či propagovať udalosť. Ako to napríklad urobila Absolut vodka – keď rozdala free drinky a tým vytiahla ľudí večer do barov. Možnosti sú neobmedzené, avšak treba dať pozor na propagovaný materiál, keďže sa zahrávame s dôverou užívateľov a dobrým menom značky.

Zdroj: https://instapage.com/blog/facebook-messenger-ads
Lenka Bartošíková

Instagram Stories a reklama?

Minulé leto prišiel Instagram s prevratnou (haha) novinkou „stories“. Dovtedy boli užívatelia zvyknutí na postovanie dôkladne vybraných prefiltrovaných selfies, alebo obrázkov svojho chutného obeda. Fičurkou Stories sa im ale otvorili nové dvierka spontánnosti, kde sú uverejňované aktuálne fotky a videá, ktoré po 24 hodinách zmiznú. Stories sa medzi užívateľmi ujali, a podľa oficiálnych info z Facebooku, ich momentálne dennodenne po celom svete používa približne 150 miliónov užívateľov. Preto bolo len otázkou času, kedy Instagram začne uvažovať o reklamách umiestnených v tomto formáte.

Podľa dostupných informácií by sa malo jednať buď o full-screenové 15 sekundové videá, alebo statické obrázky, ktoré sa budú zobrazovať po dobu 5 sekúnd. Označené budú „sponsored“ tagom, aby bolo jasné, že sa jedná o reklamný content. Zobrazovať by sa mali medzi jednotlivými stories a inzerenti budú môcť využiť „@“ mentions, či Boomerang.

V praxi to znamená, že Instagram stories ads budú fungovať na princípe aukcie a bude možné klasické cielenie prostredníctvom demografie, veku, pohlavia, či geografie. V Business manageri budeme na druhej strane vidieť metriky ako reach, impresie či kliknutia na reklamu.

Priestor tak môžu dostať značky pre mladých, kozmetika, móda a taktiež značky súvisiace so životným štýlom. Keďže stories sú hlavne videá a fotky zo života, užívateľ je zvyknutý na prirodzený obsah, preto tu je priestor pre tzv. podomácky urobené reklamy, ktoré neprídu užívateľom rušivé. Takéto reklamy sa momentálne testujú so spoločnosťami ako sú Nike, Netflix, Capital One, či Airbnb. Pre ukážku – Airbnb momentálne cez Instagram stories promuje svoju reklamu, kde ukazuje krátke videá z cestovania. Zatiaľ nemáme informácie kedy aj slovenský marketér bude môcť zaradiť tento typ reklamy do ponuky avšak budeme vás včas informovať.

Mário Dočekal

Dámy a páni, prichádza midroll

V rámci siete Facebook existuje naozaj obrovské množstvo reklamných formátov, ktoré nám ponúkajú širokú paletu spôsobov ako osloviť zákazníka. Avšak k úspešnému budovaniu konkurencieschopnosti reklamnému gigantovi menom Google je však nutný neustály progres.

Rozdiel medzi YouTube In-Stream formátom a Facebook Video Ad je dnes pomerne markantný. Primárna odlišnosť spočíva v spôsobe podania reklamy užívateľovi. Kým sa Facebookový video-ad kamufluje na časových osiach takmer ako natívna reklama, sieť YouTube užívateľovi nedáva na výber, či si chcú alebo nechcú reklamný preroll pozrieť (teda aspoň prvých 5 sekúnd, resp. nepreskočiteľný 6-sekundový formát).

Leader v „socializácii“ svetovej populácie preto prichádza s novým formátom, ktorý môžeme do istej miery prirovnať práve k In-Stream reklamám na YouTube. Už nám je teda jasné, že sa jedná o videoreklamu umiestnenú vo videách.  Reklama by mala byť časovo obmedzená na 15 sekúnd, pričom sa môže zobraziť po 20 sekundách pozerania videa, ktoré musí byť dlhšie ako 1,5 minúty. Táto novinka je zároveň aj dobrou správou pre facebookových publisherov videí, ktorí poskytnú reklamný priestor, a tým dostanú revenue 55% z každej zobrazenej reklamy (porovnateľné s Youtube-Adsense).

Z nášho pohľadu by sme jednoznačne neodporúčali dávať videá dlhšie ako 5-8 sekúnd. Užívateľ na to nie je ešte pripravený a môže byť demotivovaný video po 15 sekundovej reklame nedopozerať. Tento formát určite v najbližšej dobe vyskúšame a prinesieme vám naše výsledky a dojmy.

Keď si to celé zhrnieme, Messenger ads nám prinesú intímnejší kontakt s potenciálnym zákazníkom, zatiaľ čo reklamy v Instagram Stories môžu zmeniť to akým štýlom vytvárame reklamný kontent. Midroll prinesie možnosť zárobku aj pre facebookových užívateľov, čo vyvolá nárast a skvalitnenie video obsahu. Bude to pre užívateľov prijateľné? To zistíme až v nasledujúcich mesiacoch. S istotou však vieme povedať, že rok 2017 bude plný noviniek a toto je len začiatok.